Wróć na początek strony Alt+0
Przejdź do wyszukiwarki Alt+1
Przejdź do treści głównej Alt+2
Przejdź do danych kontaktowych Alt+3
Przejdź do menu górnego Alt+4
Przejdź do menu prawego Alt+6
Przejdź do menu dolnego Alt+7
Przejdź do menu bocznego Alt+8
Przejdź do mapy serwisu Alt+9
Herb

Informacje ogólne

Poleć stronę

Zapraszam do obejrzenia strony „Informacje ogólne” 

Zabezpieczenie przed robotami. Przepisz co drugi znak, zaczynając od pierwszego.

Pola oznaczone * są wymagane.

Informacje ogólne

Artykuł

Gospodarka odpadami komunalnymi

Zgodnie z art. 6c ust. 1 z ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j.: Dz.U. z 2022 r. poz. 2519) dalej ustawy,  to Gmina przejęła obowiązki odbioru odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości na których zamieszkują mieszkańcy.

W przypadku nieruchomości na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne zgodnie z art. 6c ust. 2 ustawy Gmina może przejąć obowiązki odbioru odpadów komunalnych z tych nieruchomości co wyrażane jest przez podjęcie przez Radę Gminy stosownej uchwały w tym zakresie. Rada Gminy Nowa Brzeźnica podjęła uchwałę Nr 53/VII/15 z dnia 24 listopada 2015 roku w sprawie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne. Przedmiotowa uchwała nie obejmuje wszystkich właścicieli przedmiotowych nieruchomości, wyłączeni zostali właściciele nieruchomości, na których znajdują się cmentarze oraz właścicieli nieruchomości, na których prowadzone są ośrodki obozowo – biwakowe. Oznacza to, że Gmina Nowa Brzeźnica przejęła również obowiązki odbioru odpadów komunalnych z nieruchomości na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne z wyłączeniem wskazanych właścicieli, z zastrzeżeniem kolejnego akapitu.

Z dniem 23 września 2021 roku do ustawy wprowadzone zostały zmiany, zgodnie z którymi właściciele nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne, którzy zostali objęci odbiorem odpadów komunalnymi zorganizowanym przez gminę, na podstawie uchwały, o której mowa w poprzednim akapicie, mają możliwość wyłączenia się z tego systemu składając stosowane oświadczenie w tym zakresie. W oświadczeniu właściciel nieruchomości wskazuje gminną jednostkę organizacyjną lub przedsiębiorcę (przedsiębiorca musi być wpisany do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych), z którymi zawarł umowę na odbiór odpadów komunalnych, oraz dołącza do oświadczenia kopię tej umowy, pod rygorem nieskuteczności oświadczenia - art. 6c ust. 3a ustawy. Postanowienia umowy  na odbiór odpadów komunalnych, zapewniają odbiór wszystkich frakcji odpadów komunalnych zgodnie z wymaganiami określonymi w regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Nowa Brzeźnica oraz w sposób określony w przepisach wydanych na podstawie art. 4a ust. 1 tj. Rozporządzenia Ministra Klimatu  Środowiska z dnia 10 maja 2021 r. w sprawie sposobu selektywnego zbierania wybranych frakcji odpadów – art. 6 ust. 1c ustawy, co oznacza, że na podstawie wskazanej umowy odbierane muszą być następujące frakcje odpadów: odpady zmieszane – odbiór co najmniej raz w miesiącu, metale i tworzywa sztuczne - odbiór co najmniej raz w miesiącu, szkło - odbiór co najmniej raz na kwartał, papier - odbiór co najmniej raz na kwartał, BIO - odbiór co najmniej raz w miesiącu w okresie od kwietnia do października.

Wskazane umowy podlegają kontroli w podanym wyżej zakresie i  przypadku gdy postanowienia umowy nie spełniają wymagań Wójt Gminy wzywa strony umowy do usunięcia uchybień, w terminie określonym w tym wezwaniu. W przypadku nieusunięcia uchybień  w określonym w wezwaniu terminie, przedmiotowa umowa wygasa, a Wójt Gminy wydaje decyzję w której ustala:

  • obowiązek uiszczania opłat za odbieranie odpadów komunalnych,
  • wysokość opłat wyliczonych z zastosowaniem górnych stawek,
  • terminy uiszczania opłat,
  • sposób i terminy udostępniania pojemników w celu ich odebrania.

- art. 6 ust. 5a pkt 2,  ust. 5b, ust. 5c i ust. 7.

Złożone oświadczenie o wystąpieniu z systemu odbierania odpadów komunalnych zorganizowanego przez gminę właściciel nieruchomości może również odwołać. Odwołanie oświadczenia o wystąpieniu z tego systemu, oraz oświadczenie o wystąpieniu z tego systemu, są skuteczne od dnia, w którym zaczęła obowiązywać następna umowa w sprawie zamówienia publicznego na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, i nie mogą być odwołane przez okres obowiązywania tej umowy, w związku z tym w Biuletynie Informacji Publicznej (BIP), na stronie internetowej urzędu gminy oraz w sposób zwyczajowo przyjęty każda gmina/miasto zamieszcza informację o terminie obowiązywania umowy w sprawie zamówienia publicznego na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy – art. 6c ust. 3e ustawy. Odwołanie oświadczenia o wystąpieniu z systemu oraz złożenie oświadczenia o wystąpieniu z tego systemu może nastąpić tylko przed zawarciem kolejnej (nowej) umowy na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych z nieruchomości na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne. Aby odwołanie oświadczenia i złożenia oświadczenia było skuteczne właściciele przedmiotowych nieruchomości muszą dokonać tej czynności  w terminie określonym przez organ, zawartym w informacji o zamiarze przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne, zamieszczonej na stronie podmiotu Biuletynu Informacji Publicznej urzędu gminy, na stronie internetowej urzędu gminy oraz w sposób zwyczajowo przyjęty. Przy czym organ nie może określi tego terminu krótszego niż 60 dnia od dnia zamieszczenia tej informacji na stronie Biuletynu Informacji Publicznej urzędu gminy - art. - 6c ust. 3c ustawy.

Właściciel nieruchomości na której nie zamieszkują mieszkańcy,  objętej uchwałą Nr 53/VII/15 w sprawie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne systemem odbioru odpadów organizowanego przez gminę, która powstała w trakcie obowiązywania umowy w sprawie zamówienia publicznego na odbieranie odpadów komunalnych, może w terminie 60 dni od dnia powstania takiej nieruchomości złożyć Wójtowi Gminy pisemne oświadczenie o wyłączeniu się z systemu odbierania odpadów komunalnych zorganizowanego przez gminę. W oświadczeniu właściciel nieruchomości wskazuje gminną jednostkę organizacyjną lub przedsiębiorcę, z którymi zawarł umowę, na odbiór odpadów, oraz dołącza do oświadczenia kopię tej umowy, pod rygorem nieskuteczności oświadczenia - art. - 6c ust. 3b ustawy.

Przepisy dotyczące wystąpienia z systemu odbioru odpadów komunalnych zorganizowanego przez gminę nie dotyczą nieruchomości, które w części stanowią nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy, a w części nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy-  art. 6c ust. 2b ustawy.

W Gminie Nowa Brzeźnica opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla nieruchomości na których zamieszkują mieszkańcy ustalana jest jako iloczyn liczby mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość oraz stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

Obowiązujące stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi:

  • stawka opłaty w wysokości 33,00 zł miesięcznie od jednego mieszkańca zamieszkującego daną nieruchomość;
  • stawka opłaty stanowiąca iloraz kwoty 204,00 zł i liczby osób zamieszkujących nieruchomość w przypadku nieruchomości zamieszkałych przez więcej niż 6 osób, (stawka nie ma zastosowania do nieruchomości zabudowanych budynkami wielomieszkaniowymi),
  • stawka opłaty podważonej w wysokości 66,00 zł miesięcznie od jednego mieszkańca zamieszkującego nieruchomość, jeżeli właściciel nieruchomości nie wypełnia obowiązku zbierania odpadów komunalnych w sposób selektywny.

W przypadku nieruchomości na których nie zamieszkują mieszkańcy, a  powstają odpady komunalne opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi stanowi iloczyn zadeklarowanej liczby pojemników lub worków, przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych powstających na danej nieruchomości, oraz stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

Obowiązujące stawki opłaty za pojemnik i worek:

  • stawki opłaty podstawowe:
    • 16,89 zł – za pojemnik pojemności 120l,
    • 33,78 zł – za pojemnik pojemności 240l,
    • 154,83 zł – za pojemnik pojemności 1100l,
    • 985,26 zł – za pojemnik pojemności 7000l,
    • 16,89 zł - worek o pojemności 120l.
  • stawki opłaty podwyższonej, jeżeli właściciel nieruchomości nie wypełnia obowiązku zbierania odpadów komunalnych w sposób selektywny:
    • 33,78 zł – za pojemnik pojemności 120l,
    • 67,56 zł – za pojemnik pojemności 240l,
    • 309,66 zł – za pojemnik pojemności 1100l,
    • 1970,52 zł – za pojemnik pojemności 7000l
    • 33,78 zł – za pojemnik pojemności 120l.

Do nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy zaliczane są również domki letniskowe i inne nieruchomości wykorzystywane na cele rekreacyjno-wypoczynkowe, wykorzystywane jedynie przez część roku. Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach nie precyzuje definicji innych nieruchomości wykorzystywanych na cele rekreacyjno-wypoczynkowe, w związku z tym stanowią one dosyć otwartą kategorię nieruchomości, istotne jest tu nie przeznaczenie nieruchomości tylko faktyczna funkcja, jaką pełni, faktyczny sposób jej wykorzystywania. Od domku letniskowego i innej nieruchomości wykorzystywanej na cele rekreacyjno-wypoczynkowe wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi obowiązuje w formie ryczałtowej stawki opłaty za rok. Przy czym jeżeli na nieruchomości jest więcej niż jeden domek letniskowy opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi ustalana jest jako iloczyn liczby domków na nieruchomości oraz ryczałtowej stawki opłaty za rok.

Wprowadzony przez ustawodawcę termin „ryczałtowa stawka opłaty” oznacza, że każdy z właścicieli przedmiotowych nieruchomości uiszcza opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi w tej samej wysokości niezależnie od ilości wytwarzanych odpadów na nieruchomości oraz okresu wykorzystywania nieruchomości w ciągu roku np.: na jednej nieruchomości zostanie wytworzonych 400l odpadów komunalnych w okresie 2 miesięcy danego roku, a na drugiej nieruchomości 800l w okresie 6 miesięcy, a każdy z właścicieli zobowiązany jest do uiszczenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w tej samej wysokości.

Ryczałtowa stawka opłaty za rok od domku letniskowego lub innej nieruchomości wykorzystywanej na cele rekreacyjno-wypoczynkowe od dnia 01.01.2023 r. wynosi 206,00 zł, natomiast ryczałtowa stawka opłaty podwyższonej wynosi 412,00 zł – dotyczy jeżeli właściciel nieruchomości nie wypełnia obowiązku zbierania odpadów komunalnych w sposób selektywny.

Trzeci rodzaj nieruchomości wyszczególniony w ustawie to nieruchomości mieszane tzn. w części stanowiące nieruchomość, na której zamieszkują mieszkańcy, a w części nieruchomość, na której nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne (dot. w szczególności nieruchomości zamieszkałych, na których prowadzona jest działalność gospodarcza). Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla tego rodzaju nieruchomości ustalana jest jako suma opłat z obu części, według metod określonych powyżej i nie ma znaczenia to, że prowadzona działalność na tej nieruchomości powoduje wytwarzanie małych ilość odpadów komunalnych. Wyjątek stanowi działalność polegająca na obsłudze biurowej działalności prowadzona w części lokalu mieszkalnego wówczas opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi uiszcza się w ramach opłaty dotyczącej części nieruchomości zamieszkałej –  art. 6j ust. 4a ustawy.

Wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właściciel nieruchomości ustala samodzielnie wypełniając deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, którą składa w Urzędzie Gminy.

Aktualne wzory deklaracji:

  • deklaracja o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla nieruchomości, na której zamieszkują mieszkańcy oraz nieruchomości, na której nie zamieszkują mieszkańcy a powstają odpady komunalne,
  • deklaracja o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla nieruchomości, na której znajduje się domek letniskowy lub innej nieruchomości wykorzystywanej na cele rekreacyjno-wypoczynkowe,
  • załącznik do deklaracji stosowany w przypadku gdy deklarację składa więcej niż dwóch współwłaścicieli nieruchomości,

link do wskazanych deklaracji oraz załącznika [link]

Informuje się, że obowiązek ponoszenia opłaty nie powstaje od dnia złożenia deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, obowiązek powstaje z mocy prawa, czyli od dnia zamieszkania na nieruchomości pierwszego mieszkańca, od dnia powstania odpadów komunalnych na nieruchomości – dotyczy nieruchomości niezamieszkałych oraz od roku w którym domek letniskowy lub inna nieruchomość jest wykorzystywany/wykorzystywana na cele rekreacyjno-wypoczynkowe bez względu na długość okresu korzystania.

Kto jest zobowiązany do złożenia deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi?

Do złożenia deklaracji zobowiązany jest każdy właściciel lub współwłaściciele:

  • nieruchomości, na której zamieszkują mieszkańcy,
  • nieruchomości na której nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne (nieruchomości na których prowadzona jest działalność gospodarcza)  – dotyczy właścicieli nieruchomości, którzy są objęci gminnym system gospodarowania odpadami komunalnymi i którzy nie złożyli oświadczenia o wyłączeniu się z tego systemu,
  • nieruchomości mieszanej, czyli nieruchomości która w części stanowią nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy, a w części nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy czyli prowadzona jest działalność gospodarcza;
  • domku letniskowego i innej nieruchomości wykorzystywanej na cele rekreacyjno-wypoczynkowe tylko przez część roku i nie ma tu znaczenia przez jaką część roku jest wykorzystywana, liczy się sam fakt wykorzystywania nieruchomości, to czy nieruchomość jest wykorzystywana czy nie potwierdza jej stan wizualny, chyba, że właściciel nieruchomości wyłączył się z gminnego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi.

Kiedy następuje obowiązek złożenia deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi?

Obowiązek złożenia deklaracji następuje w terminie:

  • 14 dni od dnia zamieszkania na danej nieruchomości pierwszego mieszkańca lub powstania na danej nieruchomości odpadów komunalnych;
  • w przypadku zmiany danych będących podstawą ustalenia wysokości należnej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi lub określonej w deklaracji ilości odpadów komunalnych w terminie do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła zmiana.

W ZWIĄZKU Z POWYŻSZYM INFORMUJE SIĘ WŁAŚCICIELI NIERUCHOMOŚCI, ABY W PRZYPADKACH ZMIANY LICZBY OSÓB ZAMIESZKUJĄCYCH NIERUCHOMOŚCI, ZAMIESZKANIA NIERUCHOMOŚCI, ROZPOCZĘCIA DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ LUB WYKORZYSTYWANIA NIERUCHOMOŚCI NA CELE REKREACYJNO-WYPOCZYNKOWE SKŁADALI PIERWSZE/NOWE DEKLARACJE W WYŻEJ WSKAZANYCH TERMINACH.

W SYTUACJI,  GDY WYJDĄ NA JAW OKOLICZNOŚCI, IŻ MIMO OBOWIĄZKU ZŁOŻENIA DEKLARACJI NIE ZOSTAŁA ONA ZŁOŻONA OPŁATA ZA GOSPODAROWANIE ODPADAMI KOMUNALNYMI ZOSTANIE NALICZONA WSTECZ – MAKSYMALNIE OPŁATA MOŻE ZOSTAĆ NALICZONA 5 LAT WSTECZ.

W sytuacji, gdy nieruchomość jest niezamieszkała i nie powstają na nieruchomości odpady komunalne, czyli jest pustostanem wskazane jest, aby właściciel nieruchomość złożył do Urzędu Gminy stosowne oświadczenie informujące o tym fakcie.

Zwolnienie w części z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi

Zgodnie Uchwała Nr  282//LI/22 Rady Gminy Nowa Brzeźnica z dnia z dnia 13 grudnia 2023 r zwalnia się w części z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicieli nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi kompostujących bioodpady stanowiące odpady komunalne w kompostowniku przydomowym w wysokości 9,00 % opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

Właściciele nieruchomości, którzy chcą skorzystać ze zwolnienia z tytułu posiadania kompostownika i zagospodarowywania w nim odpadów BIO obowiązani są do złożenia nowej deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

Częstotliwość uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

Zgodnie z uchwałą Nr 55/VII/15 Rady Gminy Nowa Brzeźnica w sprawie terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi zmienioną uchwałą Nr 11/II/18 właściciele nieruchomości, na których:

  • zamieszkują mieszkańcy oraz nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne, położonych na terenie Gminy Nowa Brzeźnica, zobowiązani są wnosić opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi z dołu w dwumiesięcznych okresach rozliczeniowych w terminach do:
    • 15 marca, za miesiące styczeń - luty;
    • 15 maja, za miesiące marzec - kwiecień;
    • 15 lipca, za miesiące maj - czerwiec;
    • 15 września, za miesiące lipiec- sierpień;
    • 15 listopada, za miesiące wrzesień - październik;
    • 15 stycznia roku następującego po roku, którego dotyczy opłata, za miesiące listopad - grudzień.
  • znajdują się domki letniskowe, lub innych nieruchomości wykorzystywanych na cele rekreacyjno-wypoczynkowe, wykorzystywanych jedynie przez część roku, położonych na terenie Gminy Nowa Brzeźnica, zobowiązani są wnosić ryczałtową stawkę opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi z dołu za cały rok do 15 stycznia następującego po roku, którego dotyczy opłata.

Właściciele nieruchomości obowiązani są do uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi bez wezwania w formie:

  • wpłata gotówką w kasie Urzędu Gminy Nowa Brzeźnica;
  • przelewem na przypisane przez Gminę Nowa Brzeźnica właścicielowi nieruchomości indywidualne konto bankowe.

W przypadku zmiany stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi obowiązkiem organu jest zawiadomienie każdego właściciela nieruchomości o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi wyliczonej jako iloczyn nowej stawki opłaty i danych podanych w deklaracji. W sytuacji takiej właściciel nieruchomości nie jest obowiązany do złożenia nowej deklaracji i uiszcza opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi w wysokości podanej w zawiadomieniu art. 6m ust. 2 ustawy.

Obowiązujące  akty prawa miejscowego dotyczące gospodarowania odpadami komunalnym

Analizy gospodarki odpadami
Urząd Gminy Nowa Brzeźnica

ul. Kościuszki 103

98-331 Nowa Brzeźnica

woj. łódzkie

tel.: 48 34 311 96 70

fax: 48 34 346 11 20

email: urzad@nowabrzeznica.pl

Godziny pracy Urzędu

od poniedziałku do piątku

od godz. 7:00 do 15:00

Niniejszy serwis internetowy stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Informacja na temat celu ich przechowywania i sposobu zarządzania znajduje się w Polityce prywatności. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji zawartych w plikach cookies - zmień ustawienia swojej przeglądarki.